Ami szentségtörés nélkül kijelenthető: a tudomány is igyekszik valamit kezdeni az irreális jelenségek miatt feltételezhetően létező, ekként észlelhetőnek mondható anyagszerűn túlival. Azzal, aminek az ész már nem képes az azt magyarázó okát föllelni, de ettől függetlenül kell, hogy legyen mögötte, benne valami, mert „különben meggörbülne a világ gyémánttengelye”, éppen úgy, mint vers nélkül. És ez a valami pontosan úgy hat, ahogyan azt a teremtés hatodik napjától teszi. Pont.
Elég körbetekinteniük, hogy tapasztalják: Balázs Alfréd művészete a teremtő erejével hat. Az ő világteremtő erejével. Ugyanakkor egy nagyon is létező valóságot tár elénk, amelyet transzcendensnek is nevezhetünk akár. Vagy szellemtől származónak. Attól a szellemtől, amely a világot áthatja és működteti. És mivel magunk is részei vagyunk a világnak, minket is áthat és cselekvésre sarkall. Akkor is, ha a különbözőségeinkben vagyunk leginkább azok, akik. Akkor is, ha észérvekkel nem tisztázható, mi és hogyan hat, és mikor, mit hoz elő belőlünk.
Bizonyára észrevették már, hogy a tér érzékeltetése mennyire erős hangsúlyt kap az itt látható alkotásokon. A végtelen igézetét nyújtják az elsötétített és az üresen hagyott felületek. Az előbbiek a dimenzióváltás helyei, az utóbbiakban realizálódnak a dolgok, a történetek, a létmódok. Ebben a világossággal telített térben organikus formák állnak össze és képeznek olyan szürreális valóságegységeket, amelyek olykor egymásba hatolnak, olykor termékenyítő átjárót nyitnak a másikkal történő egyesüléshez, olykor olyan párhuzamosságokat hoznak létre, amelyekben az egyik világ a másikban dagerrotípiaszerűen jelenik meg, olykor pedig világok viadalának, különböző minőségek találkozásainak, ütközeteinek, marakodásainak lehetünk a tanúi általuk. A felfedezhető szimmetrián belüli aszimmetriával a mozgás képzetét keltik a grafikák. A meghívón szereplő, vegyes technikával készült munkán például első ránézésre három egymással összeköttetésben lévő egységet figyelhetünk meg. A középső mintha olyan talajba hatolna, amely áttetsző, ugyanakkor ez az áttetszőség jellemezheti akár azt a bennem léckerítést idéző részt is, amelyből egy szemszerű tekint ránk, ívében pedig egy mancsain heverő gubbaszt. Feléje kihegyezett, tüskékkel átdöfködött ág nyújtózik a papíron túli sötét mélységben lévő, textilszerű objektumból. Részben ehhez, részben a kerítéshez kapcsolódik két szögesdrótszál, amely mintegy rögzíti a meditáló majomarccal rendelkező, gyűrött, helyenként természetes domborzattal szabdalt, textilköpönyege alól méretes késhegyet elővillantó alakot. Egyszerre része ennek az egységnek, ugyanakkor előtte és fölötte is áll, illetve lebeg. A kerítés fallá növő baloldala mögül lép ki egy fallikus jelleggel bíró nyúlvány, amely egy félbevágott kagyló sötét mélységével olvad egybe, ami akár a köpönyeg felgyűrődésénél látható piros félgömbből is kezdődhet. A kagylórésszel szervesen összekapcsolódó terület fodrozódása például barna csészegombáé is lehet. E mellé és fölé magasodik egy egy lábát mutató képződmény, amelynek mosogatótálhoz is hasonlító öble szegélye, akár egy feneketlen szájé, finoman barázdált. Fölötte egy nyúlt félprofil arcél. Elmosódó vonásai már-már egybeolvadnak a tál peremével. Az arcél lefelé folytatódva csüddé alakul és átnyúlik a tál fölött, szinte előtérbe nyomva a lópatát. A kép jobboldalán található nyúlvány, amely akár kancsókáé is lehetne, fölül egy épülethez kötődik, ahhoz szárasul, s onnan úgy lóg alá, mint esőerdőkben élő fajai döntő többsége a fákhoz. A kerítésen fekvő lény fölfelé meredő faroknyúlványából szögesdrót hatol a kancsóka alsó szelvényeinek egyik mélyedésébe. A kancsókát deréktájt benyomja egy tetőantennaszerű képződmény, amelyet öt vékony huzal kapcsol a farokcsúcs fekete tövéhez. A kancsóka antennával szembeni oldala mögött egy négyosztatú geometrikus forma áll, ami lehet egy épület szellőző nyílása is akár. Könnyen vizualizálható mélységek és magasságok játékából teremtődik a kép. Ám, mint kép, több, mint kép. Meditációs objektum. Nem pusztán a központi alak erős, befelé koncentrálást sugalló vonásai és a félprofil arcél szemüreg-nélkülisége miatt, hanem az összhatás okán. A finoman kidolgozott részletek, az összekapcsolódások és szétágazások, a színek és a formák, a különböző értelmezési lehetőséget kínáló struktúrák befelé vonzanak és szédítenek, Balázs Alfréd elmélyült gondolkodásáról vallanak, és arra ösztönöznek bennünket is.
Az itt kiállított anyag közül valamennyi ugyanezt teszi, ugyanezt végzi el rajtunk, ha hagyjuk a részletek és viszonyulásaik játékát, a teremtett világ játékát hatni. Hatni az időben, a térben és a téridőben. Hatni úgy, mintha a hatodik nap utáni pillanat itt és most örökkévalóságig rögzülne, pontosan ugyanúgy, mint – a tudomány feltételezése alapján – minden, ami volt, van és lesz, a feketelyuk eseményhorizontján.
Most itt, e szent pillanatban, mi is egy eseményhorizonton lehetünk, vagyunk, ahol az anyagelvűségnek még kell hogy legyen valamennyi létjogosultsága, de a lényeg mindenképpen azon túl van. Pontosabban szólva: Balázs Alfréd grafikáinak szellemi mélységében.
Éljenek vele!
Tekintsék meg a tárlatot!
Elhangzott: Artéria Galéria, Balassagyarmat, 2022. szeptember 2.

Illés Kósik Andrea (Füleki Hírlap), fotó: Ayzen design
_____________________________________________________
Balázs Alfréd hagyományos művészeti technikákkal dolgozik, elsősorban fest, rajzol és saját
![]() |
Németh Bozó Andrea művészettörténész |
összefonódásából helyenként valóságos, vagy fantáziaszerű formációk bontakoznak ki,alakokkal átszőtt, buja kompozíciókat létrehozva . A másik esetben letisztult, homogén, geometrikus felületeket találunk, a leegyszerűsített formák és üres terek, a mélység és távolság végtelennel való összeolvadása – a gondolatok elcsendesedését, a lét lényegén való meditációt idézik meg. E két irányultság egyfajta egymást kiegészítő ellentétpárként is felfogható, az első a formák megteremtése, az aktivitást képviseli, a második az ürességet, a meditációt, passzivitást (gondoljunk csak a Zen c. kép együttesre). Párhuzamba állíthatjuk akár az ősi kínai hagyomány jin - jang párosával. A művész mindkét képtípust egyidejűleg bontakoztatja, s nem egy képe átmenetet képez a két pólus között. A kiállításon is egymást váltva, egyidejűleg jelennek meg az üres és telített képek. Jellemzőjük még a többrétegűség, terek nyílnak bennük, mintha több dimenzió is helyet kapna rajtuk.
Kiemelkedő csoportot képeznek a konkrét motívumot, vagy egy-egy archaikus szimbólumot feldolgozó művek (pl. az ősi kultúráknak emléket állító képei – a Maya kor, egyiptomi, hettita, minószi kultúrák, vagy a keresztes háborúk vérengzéseire utaló „Imazászló” c. képe). Rajtuk a szín és a forma is gyakran jelképes, metafizikai tartalmakat hordoz, a motívum pedig plasztikusan emelkedik ki a ködszerű háttérből. Ezek a motívumok szimbólumokká válnak, s az időtlenség szférájából ragyognak ránk. Jelek, szimbólumok formálódnak plasztikussá a szemünk előtt, mintha kapuk lennének,amelyek mögött egy másik világ húzódik.
Németh Bozó Andrea
Általában minden igazi művész az istenit keresi, tehát a lét kérdéseit feszegeti. Állítom, hogy az isteni kifejezéséhez a művészet kevés. Feszegetni lehet, de teljes valójában megmutatni nem. A transzcendencia az önmaga, de nem adódnak hozzá semmiféle járulékok, tehát teljességgel kifejezni sem lehet. Szavakkal se, de képekkel se - mert a kép is már csak leképeződés, de nem maga a lényeg. Tehát egyik oldalon van a transzcendens, a másikon pedig a realitás, amit létrehozunk szavakkal, képi úton, zenével vagy egyéb módokon, más kommunikációs eszközökkel. Persze egy képet megint csak nehéz szavakkal meghatározni. Pedig ezt gyakran elvárják a művésztől. Nagyon ritkán fogalmazom meg szavakkal azt, amit festek. A képet vagy látják, vagy nem látják. A vizuális kommunikáció nem azonos a verbális kommunikációval. A vizuális megfogalmazás is közlés, csak úgymond csendes közlés. Aki erre vevő, az felfogja. Aki nem az valószínűleg nem vizuális típus, tehát nála a vizualitás nincs úgy kifinomulva. Ez nem feltétlenül hátrány, mert lehet hogy más téren viszont neki van kifinomultabb vevőrendszere.
Szóval a művésznek, aki szabad és nem kötelezte el magát különféle érdekeknek, kevés lehetősége van önmaga menedzselésére. Ha például a köztéri szobrokat vesszük, nem tudnak elvonatkoztatni attól, hogy szobrot csak valamilyen híres embernek vagy történelmi eseménynek lehet állítani. Angliában vagy Franciaországban pl. gyakran helyeznek el olyan alkotásokat is, amelyek nem politikai, nemzeti vagy egyéb indíttatásból készültek. Miért nem lehet Közép-Európában is kiállítani ilyen szobrokat? A művészet elvégre szabad. Vagy mégsem?
Vegyük a pályázatokat. Egy pályázatban pontosan megszabják, hogy ettől idáig, és ne tovább. Tehát már menet közben valami többletet hozzátenni nem lehet. De kevesebbet se, csak éppen annyit, amennyit a pályázat kerete megenged.
Festészetemről röviden
Balázs Alfréd
20. oct. 2011 MMSZ
Gondolatok az
Interjú Balázs Alfréd festőművésszel:
„Képeim a kimondhatatlan szubsztancia tárgyi bizonyítékai. „Meditációs objektumok”. A lét közvetlenségével felruházottak és univerzálisak” – vallja alkotásairól Balázs Alfréd, Füleken élő festőművész. Ariadné, Gilgames, Szibilla, ősi szimbólumokba ágyazva. Egyre csak ámulok, ahogy mesteri kezek szerkeszette katalógusát lapozgatom. Közben tavaly nyárra gondolok, amikor órákat beszélgettünk Füleken, a vár tövében, egy kávéházban.
– Mitől értékes egy nonfiguratív alkotás? – kíváncsiskodtam. – Attól, hogy nem egyrétegű – magyarázta a festő
– Nem csak arról szól, hogy adott egy alak, akit a tudatomban lezárok azzal, hogy ő egy ember, hanem ad egy távlatot, melyben a tartalom többet jelent a formánál. A színek is nagyon fontosak. Mindezek együttese hozza létre a mögöttes tartalmat – sorolta Balázs Alfréd. Mindenkinek más a szép és a jó. Sóhajtott azután a 48 éves mester.
Ha egy képet szépnek talál valaki, az nem biztos, hogy értékes. Jegyezte meg halkan. – Képeimre jó visszhangokat kapok – húzta ki magát – Azért mondják, mert ismernek, vagy attól félnek, kiderül, hogy nem értenek hozzá, nem tudom. A pozitív visszajelzések erőt adnak, hogy van értelme festeni. Attól függetlenül, hogy nem árusítok képeket – tette hozzá Balázs Alfréd, szerinte minden festő önmagát festi más-más idő-tér viszonylatban. Az alkotás folyamatában a festő olyasmit él át, amit nem érezhet az, aki nincs benne ebben a folyamatban.
– Sokszor csak egy – egy festményemben tudok megfogalmazni valamit, és nem szavakban. Különben írónak kellene lennem – mosolygott. Vajon ő hogy csinálja?
– Egy koncepció szerint festek, ami még az egyetemen alakult ki – avatott be az alkotó – Felépítem a képet, majd szimbólumokba foglalom. Ha nem festek, akkor is festek. Figyelem a világot, majd átszűröm, és képileg is megfogalmazódik bennem – vallott hivatásáról. Nemrég Angliában járt Balázs Alfréd. – Arra volt jó az egy év, három hónap, hogy eljutottam azokba a múzeumokba, melyek fontosak a számomra. Egyetemistaként nem arra jártunk tanulmányutakra. Most mindent bepótoltam – mesélte, amíg házuk elé értünk. A kávéházból a műtermébe jöttünk. Egy frissen elkészült olajfestmény állt a szoba közepén. Tenger, kék horizont. A tengerben valami ablak. Lényeg volt a címe, a Lényeg, sorozat egy újabb darabja.
– Olyan, mintha egy akvárium lenne – jegyeztem meg.
– Ez a csapda, amibe minden szemlélő belehull, mert megpróbálja valamivel azonosítani a látottakat – mosolygott megint a festő különös mosolyával.
– El kell vonatkoztatni a tengertől, az ablaktól. Én formát és színt láttam, amikor festettem. Kékes, zöldes szürkét, egy kis pirosat, sárgát. A kép azt üzeni, hogy kevéssel sokat mondjunk. Ez a lényeg – sorolta. Megkérdeztem még, mikor fest.
– Szinte mindig – válaszolta – Ez a dolgom. Nem munka ez, hanem a hivatásom. Amikor festek, nem érzékelem sem a külvilágot, sem önmagam. Csak festek egyfajta meditatív állapotban. A folyamat a legjobb az egészben. A kezdettől a kép befejezéséig. Amikor késznek érzem az alkotást, többé nem nyúlok hozzá. Ha úgy érzem, nincs készen, még két év múlva is előveszem – mondta azután a házuk előtt búcsúzóul. Édesanyja integett, amikor utamra indultam. Az idén februárban találkoztunk megint. Szomorú hírrel várt. Meghalt az édesanyja.
– Minden művészet az életről szól – mondta halkan Balázs Alfréd ugyanabban a kávéházban, majd folytatta – Az alkotás független a történésektől. Ebben nem számít a halál. Nem teszek különbséget élet és halál között, attól az úgyis bekövetkezik, ha bármit csinálok – így beszélt a festő, miközben Hádész című alkotására gondoltam. – Télen hideg van a műteremben. Most szobrokat készítek. Tükrözik a festmények stílusát, reflektálnak azokra. Ezt már a szülői ház konyhájában mondta, amikor a sarokba kuporodva néztem, mint készíti gipszből érdekes szobrait. – Nem a festményeim folytatásai a szobrok, de olyan a hangulatuk. Abban bízom, hogy minőségben ugyanolyan szinten vannak, mint képek – mondta, és alkotásba révedt. Dolgozni kezdett a szobron. Nem is figyelt már, ahogy a sarokban ültem. Oakint alkonyodott. Majd még megszólalt egyszer.
– Nincs címe – mondta – Majd, ha kiállításra kerül, adok neki. Addig nem – tette hozzá. Csendben figyeltem miképp alakul kezei között a szobor.
Művészit alkotni.
Ennyit szeretne Balázs Alfréd . Meg azt, hogy minél többen értsük festményeibe kódolt üzeneteit.
Bárány János
___________________________________________________________________
Kép-tér
Bozó Andrea : Szabadság formákba zártan / Beszélgetés Balázs Alfréd
festőművésszel
Címlapon " Hádész" című alkotása
Dr Máriáss: A belső pilóta térképei